Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Camionagii străini care lucrează în Franţa vor primi salariul minim din Hexagon

camion.jpg

Image source: 
transportissimo.com

Franţa nu a cedat presiunilor Comisiei europene. Incepând de azi, întâi iulie, ţara va aplica noua legislaţie privindu-i pe şoferii de camioane străini detaşaţi în Franţa. Potrivit legii Macron de vara trecută şi a unui decret publicat recent, orice şofer străin care operează în Franţa – cu excepţia celor care doar trazitează, de exemplu trec prin Franţa din Germania spre Spania – va trebui să se conformeze regulilor sociale franceze. Concret ce se întâmplă de acum încolo ?

Aceşti şoferi străini – mulţi sunt români – vor trebui să fie plătiţi cu salariul minim pe economie din Franţa – circa 1.500 de euro brut pe lună. Cotizaţiile sociale vor fi mai departe plătite în ţările lor de origine. De asemenea, aceşti şoferi vor trebui să aibă asupra lor un document dat de patron care să le ateste detaşarea pentru transportul efectuat în Franţa şi vor trebui să aibă şi contractul de lucru asupra lor. In cazul în care unul dintre aceste documente le lipseşte, « transportatorii riscă o serie de amenzi ce pot atinge 2.000 de euro pe cap de salariat detaşat », afirmă principala federaţie franceză de camionagii.

De mai mulţi ani, Franţa ca şi alte ţări vest-europene suferă de concurenţa feroce a şoferilor din Est – români dar şi polonezi, bulgari sau baltici – care propun tarife de transport mult mai abordabile aplicând condiţile sociale din ţările lor de origine. In fapt, graţie acestor atuuri, firmele instalate în aceste state est-europene au confiscat practic piaţa transportului internaţional. Potrivit datelor oficiale de la Paris, în 1999 transportatorii francezi realizau jumătate din transporturile lor la internaţional, în afara Hexagonului. Azi, partea lor de piaţă a scăzut la 9 procente. In paralel, transportatorii polonezi realizează un sfert din traficul internaţional din Europa.

"Există şoferi străini care vin în Franţa şi lucrează aici fără să se mai întoarcă vreodată acasă la ei"

Problema este că pe plan naţional apare o tendinţă similară. Directiva europeană privind transporturile îi autorizează pe şoferii străini care transportă în Franţa bunuri dintr-o ţară terţă să facă în 7 zile alte trei operaţiuni de transport pe teritoriul naţional. Această regulă – zisă de « cabotaj » - a dat naştere la o serie de abuzuri. Astfel, anul trecut din 100 de mii de vehicule controlate, jumătate erau înmatriculate în afara Franţei iar 10 mii au fost sancţionate pentru situaţii de « cabotaj » ilegal în Franţa. « Cu alte cuvinte, în mod clar există şoferi străini care vin în Franţa şi lucrează aici constant fără să se mai întoarcă vreodată acasă la ei » spune un sindicat de camionagii din Hexagon.

Sub presiunea unor state central-europene – în particular Polonia – Comisia europeană a trimis acum două săptămâni Parisului şi Berlinului o scrisoare de punere în gardă – prima fază înaintea declanşării unei proceduri pentru infracţiune -  acuzând cele două capitale că încalcă libera circulaţie a bunurilor şi a persoanelor. Trebuie spus că în Germania, chiar şi şoferii care doar traversează ţara trebuie să fie plătiţi cu salariul minim pe economie. In Franţa, tranzitul internaţional nu este pentru moment concernat de noua legislaţie. Dificultatea de acum încolo va fi totuşi de a impune aceste noi reguli pe şoselele franceze pentru a favoriza « o concurenţă loială » cum spun responsabilii francezi.

Camionagii străini care lucrează în Franţa vor primi salariul minim din Hexagon