Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Oraşul ideal : fără maşini şi autobuze clasice, doar cu mijloace de transport electrice conectate între ele

ambuteiaj.jpg

Ambuteiaje pe o autostradà francezà
Ambuteiaje pe o autostradà francezà
Image source: 
lexpress.fr

Imaginaţi-vă un oraş în care maşinile private nu ar avea voie să circule, nici taxiurile şi nici autobuzele clasice. Ar fi permisă circulaţia doar cu ajutorul unui sistem de taxiuri mari sau autobuze miic, electrice, conectate între ele. Această idee radicală, comentată de ziarul Le Monde, nu a ieşit din mintea vreunui ecologist din Silicon Valley. Nu, ea a fost prezentată de Forumul internaţional al transporturilor, laboratorul de idei afiliat OCDE – Organizaţia de cooperare şi dezvoltare economică ce regrupează 57 de state.

Simularea prezentată de think-tank-ul afiliat OCDE s-a bazat pe datele de mobilitate reală ale oraşului Lisabona, capitala Portugaliei, unde trăiesc aproape 3 milioane de locuitori. In afară de Lisabona, alte 5 oraşe au cerut simulări de acest gen : Dublin, Helsinki, Auckland şi încă două localităţi non-europene ce nu au fost însă precizate.

Conceptul presupune dispariţia totală a vehiculelor care circulă în mod tradiţional pe reţeaua rutieră a oraşului şi înlocuirea lor cu două tipuri de maşini – sistemul de metrou rămânând neschimbat.

Prima opţiune oferită călătorilor : « taxiuri colective » - vehicule electrice de 6 locuri -  organizate după modelul Uberpool în care iau loc deci mai mulţi oameni cu destinaţii diverse. Disponibile în maximum 7 minute, aceste vehicule ar duce pasagerii de la un loc la altul contra unui preţ fixat dinainte. Operaţiunile şi comenzile se fac cu ajutorul unei aplicaţii pentru telefoane inteligente.

Repercusiunile sunt numeroase şi incalculabile

O a doua opţiune, mai abordabilă, prevede o reţea de mini-autobuze tot electrice – cu 8 până la 16 locuri, toate  aşezate – care ar merge să-i caute pe clienţi, la cerere, în puncte de colectare predefinite pentru a-i depune la destinaţia lor. Si aici o aplicaţie ar gestiona întregul trafic şi un timp de aşteptare de 30 de minute ar fi necesar pentru a vedea autobuzul la punctul dorit.

Planul de mai sus, de-a dreptul revoluţionar, ar avea consecinţe pe măsură, toate evaluate de puternicele calculatoare ale Forumului internaţional al transporturilor : numărul de maşini din trafic ar diminua cu peste 97% ; emisiile de gaze cu efect de seră ar scădea cu 34 de procente ; spaţiul public ar fi şi el masiv eliberat – 95% din locurile de parcare ar dispărea. In plus de toatea astea, beneficiile sociale ar fi şi el uriaşe pentru accesul la locul de muncă, pentru sănătate, pentru educaţie, şamd. Pe scurt, cum exclamă şi Le Monde, « am fi într-un oraş ideal. »

Repercusiunile unei astfel de revoluţii sunt numeroase şi incalculabile. O certitudine există însă : într-o primă etapă, cheltuielile nu s-ar reduce, ba dimpotrivă. Simularea de mai sus presupune o dublare a numărului de taxiuri – 6 mii contra 3 mii actualmente la Lisabona – şi a autobuzelor – o mie contra 500 acum.

Rămân apoi două probleme, două întrebări existenţiale, pe care acealşi ziar francez le pune : în primul rând, există undeva în lume un oraş în care 100% din locuitori ar fi dispuşi să renunţe complet la maşina lor personală ? Apoi, trebuie convinşi şi constructorii de automobile că cvasi-dispariţia maşinilor din oraşe este o soluţie de viitor.....

Oraşul ideal : fără maşini şi autobuze clasice, doar cu mijloace de transport electrice conectate între ele