Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Turismul francez afectat de ameninţarea teroristă

000_arp4336840_0.jpg

Securitate sporita în jurul obiectivelor turistice
Sursa imaginii: 
credit foto: rfi.fr

În Franţa, autorităţile constată că turismul are de suferit pe fondul celor trei atentate care au avut loc în ultimile 18 luni, la care trebuie adăugat şi cel de la Bruxelles. Mulţi străini încep să ezite să vină în Franţa datorită acestui “efect de serie”. Cuvîntul de ordine al autorităţilor franceze de resort este acum informarea corectă dar şi dedramatizarea.

Trebuie găsit un just echilibru între adoptarea unor măsuri de securitate importante, precum şi informarea publicului şi a turiştilor privind pericolul terorist, pe de o parte, şi evitarea unui climat anxiogen, de nelinişte, de agravare a sentimentului de insecuritate. Cam aşa s-ar putea rezuma efortul în care sunt implicate în prezent autorităţile franceze, la diferite niveluri, inclusiv reţeaua diplomatică. Este evident în orice caz că atacul de la Nisa are consecinţe serioase asupra sezonului turistic local, şi nu numai.

Potrivit Institutului Naţional de Sondaj, în ultimul timp numărul de vizitatori la Muzeul Luvru a scăzut cu 10 la sută, iar al celor interesaţi de Turnul Eiffel cu 20 la sută. În al doilea trimestru al acestui an s-au înregistrat mai puţine rezervări la hoteluri şi un trafic mai redus în aeroporturile pariziene. Japonezii par să fi fost cei mai speriaţi de ceea ce s-a întîmplat în Franţa din ianuarie anul trecut, în orice caz numărul de turişti japonezi a scăzut cu 22 la sută, iar numărul de turişti asiatici în general cu aproape 8 la sută. Foarte sensibili la fenomenul insecurităţii în Franţa sunt şi americanii.

Pentru mulţi străini, spun comentatorii francezi, starea de urgenţă menţinută în Franţa este sinonimă cu starea de război sau cu interdicţiile de circulaţie. Chiar şi înainte de atentatul de pe 14 iulie, profesioniştii din domeniul turismului au evocat necesitatea lansării unui plan de urgenţă pentru sectorul lor, mai ales că Franţa pierde teren în faţa concurenţei de mai mulţi ani. Între 2011 şi 2015, potrivit cifrelor oficiale, sectorul turistic a înregistrat o creştere de 19 la sută pe plan mondial şi de 18 la sută în Europa.

Țările care au profitat însă de această dinamică sunt în primul rînd Statele Unite, Germania, Spania şi Marea Britanie. Franţa, în acest palmares al concurenţei, se află pe locul patru, de unde necesitatea unei noi strategii naţionale în acest domeniu.