Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Jurnalistul Pierre Assouline: “Franţa este o naţiune literară”

pierre_assouline_0.jpg

Jurnalistul Pierre Assouline, membru al juriului Goncourt
Image source: 
credit foto: rfi.fr

Revenim la subiectul legat de febrilitatea literară din Franţa unde sfîrşitul verii şi revenirea din vacanţe a francezilor sunt sinonime cu o vastă “ofensivă” editorială. Un fenomen pe care nu-l regăsim în alte ţări, spun specialiştii.

Maşina editorială franceză funcţionează evident pe toată durata anului, dar două sunt momentele cu adevărat importante, cînd sunt aruncate în “luptă” (sau mai bine spus în competiţia de pe standurile librăriilor) sute şi sute de cărţi noi: toamna şi în luna ianuarie. Toamna literară este însă momentul esenţial, “la rentrée littéraire” cum spun francezii. Jurnalistul Pierre Assouline, membru al juriului care decernează premiul Goncourt, afirmă în revista l’Express că "Franţa rămîne o naţiune literară".

Citez din radiografia pe care o face el fenomenului: "La rentrée littéraire s-a instituţionalizat după al doilea război mondial. Ea corespunde pur şi simplu unei realităţi franceze, sfîrşitul vacanţelor şcolare şi parlamentare. Ceea ce este caracteristic mentalităţii noastre sociale influenţată de concediile plătite, iar literatura nu scapă acestei mentalităţi. In Anglia, în Germania, în Italia, în Spania şi în alte ţări sunt publicate cărţi pe toată durata anului, fără momente speciale. In Franţa există însă două sezoane pentru sfera editorială, marele sezon din septembrie, şi micul sezon din ianuarie, acesta din urmă fiind creat acum două decenii sub presiunea editorilor care nu voiau să mizeze totul pe o singură perioadă".

In interviul pe care îl acordă revistei l’Express, Pierre Assouline, autorul unui foarte apreciat "Dicţionar amoros al scriitorilor şi al literaturii" mai este de părere că prin această febrilitate literatura are mult de cîştigat. In primul rînd pentru că mediile de informare se interesează masiv de cărţile care apar de pe la jumătatea lunii august pînă la sfîrşitul lunii octombrie. Timp de trei luni, mai scrie jurnalistul francez, oamenii vorbesc despre literatură… Citez tot din răspunsurile sale: "In ce altă ţară mai există acest fenomen? Scriitori precum Christine Angot şi Michel Houellebecq declanşează adevărate pasiuni. Este semnul că Franţa rămîne o naţiune literară."

Afirmaţie la care subscriu la rîndul meu, şi apreciez de mulţi ani cît de mult se interesează presa centrală de anumite evenimente culturale ale anului, cum ar fi Festivalul de teatru de la Avignon sau "sezonul literar" al toamnei. Focalizarea mediatică pe numerori scriitori, sugestiile date de majoritatea publicaţiilor despre cărţile care merită citite, iar apoi febrilitatea premiilor literare care se decernează în noimebrie, menţin într-un fel o anumită vitalitate literară.

Tot în revista l’Express de săptămîna aceasta putem găsi şi un alt interviu interesant, cu scriitorul Laurent Gaudé, care publică în toamna aceasta la Editura Actes Sud un nou roman intitulat "Ecoutez nos défaites" ("Ascultaţi-vă înfrîngerile", sensul fiind mai degrabă "ce ne spun înfrîngerile"). Un roman despre războaiele interminabile ale umanităţii, pe care, după cum spune Laurent Gaudé, l-a scris din încercarea de a înţelege istoria şi nebunia lumii contemporane.

Printre ceilalţi scriitori confirmaţi care revin în această toamnă cu romane se numără Amélie Nothomb, Andrei Makine, Régis Jauffret, Yasmina Reza… Vara a fost laborioasă pentru criticii literari şi membrii numeroaselor jurii literare, pentru că au fost obligaţi să citească sute şi sute de pagini. Acum urmează publicul să "guste" noua recoltă de cărţi, în speranţa că actualitatea politică şi socială va fi favorabilă pasiunii pentru lectură.