Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Paris: Trei zile de trafic alternativ pentru diminuarea nivelului de poluare

pentru_a_patra_oara_in_20_de_ani_autoritatile_franceze_au_restrictionat_circulatia_in_paris_pentru_a_lupta_impotriva_poluarii.jpg

Autoritatile franceze au restrictionat traficul in Paris pentru a diminua nivelul poluarii
Autoritatile franceze au restrictionat traficul in Paris pentru a diminua nivelul poluarii
Image source: 
Thomas SAMSON / AFP

Parisul cunoaşte cea mai intensă şi cea mai lungă poluare de iarnă din ultimii 10 ani. De ieri, transportul public este gratuit. Dacă ieri au putut circula pe şosele doar maşinile cu număr par, astăzi sunt acceptate doar cele cu număr impar. Autorităţile se asteaptă ca joi să fie şi mai rău  şi au decis extinderea interdicţiei de deplasare cu maşina. Mâine se vor putea afla în trafic doar autoturismele cu număr par.

Se întâmplă rar ca în Paris să se circule alternativ : este pentru a patra oară în 20 de ani când autorităţile iau această măsură. Dar, este pentru prima dată când ea este menţinută pentru trei zile consecutive. Primăria a făcut apel însă ca toţi utilizatorii de maşini cu combustibil să renunţe să iasă în trafic. Ori, să împartă maşina cu colegii de serviciu sau, să închirieze o maşină electrică ori cu gaz. Spre exemplu, indiferent de numărul de înmatriculare, se pot afla în trafic maşinile care transportă cel puţin trei persoane. Sunt exceptate şi maşinile care asigură un serviciu public şi cele de aprovizionare a populaţiei

In ciuda acestor restricţii de circulaţie, s-au înregistrat importante blocaje în trafic: 375 de km cumulaţi  comparativ cu 280 de km înregistraţi în mod normal. Peste 1.700 de soferi au primit avertismente.

Transportul public este gratuit de două zile. La fel va fi şi mâine. Administraţia locală va trebui să achite cateva milioane de euro în locul călătorilor. Toate mijloacele de transport în comun sunt de două zile arhipline, lumea a ales într-adevăr să le folosească. Ieri dimineaţă, spre exemplu, foarte mulţi parizieni au rămas în staţii mai bine de jumătate de oră pentru că nu mai aveau loc în vagoanele trenurilor ori a metrourilor.

Companiile de taxi s-au mobilizat de asemenea. Una dintre companii a decis să folosească exclusiv flota de maşini ecologice – 2.000 de autoturisme electrice. Totodată, pentru şapte zile societatea acceptă ca o maşină să fie folosită de mai mulţi clienţi care fac acelaşi drum. Cei care ies totuşi cu maşina deşi nu aveau voie, riscă o amendă între 22 şi 35 de euro şi sunt obligaţi să îşi ducă autoturismul în garaj. Le Parisien a calculat că aproximativ 24% dintre şoferi nu au respectat interdicţia de a nu circula şi s-au aflat în trafic.

Poluarea poate provoca astm, alergii, boli respiratorii ori cardio-vasculare, cancer. Administraţia Parisului a impus un trafic alternativ şi în martie 2014 şi martie 2015 iar impactul a fost vizibil – specialiştii au constatat o diminuare a dioxidului de azot care este emis în special de motoarele diesel.

 

1348