Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Oare devenim mai puţin inteligenţi fiind dependenţi de Google?

big-brother-watching-you_2_0.jpg

Sursa imaginii: 
credit foto: rfi.fr

Astăzi se vorbeşte despre o întreagă “generaţie Google” formată din tinerii născuţi după 1993. Milioane de elevi şi studenţi intră în viaţa profesională după ce s-au format utilizînd un computer şi nicidecum caiete de şcoală. Google a intrat în reflexele a miliarde de oameni care atunci cînd nu sunt "conectaţi" încep să simtă o angoasă. Oare ne manipulează, ne transformă Google şi internetul în mutanţi? Întrebările de genul acesta sunt frecvente şi analizăm pertinenţa lor împreună cu Matei Vişniec.

Google nu mai este considerată o intreprindere, o societate ca oricare alta ci ca un fel de imperiu al tehnologiei sofisticate care atacă şi contra-atacă fără încetare. Unii cercetători şi comentatori avizaţi îl compară cu Big Brother, personajul inventat de scriitorul britanic George Orwell în romanul său "1984". Numai că acel Big Brother era un dulce copil faţă de ce poate face Google, faţă de ceea ce ştie şi acumulează ca informaţie Google despre fiecare dintre noi.

Zilnic sunt efectuate peste trei miliarde cinci sute de milioane de căutări pe Google. Ori, nimic nu-i scapă acestui nou Big Brother, el reţine tot, are o memorie colosală, nu şterge nici o urmă şi pentru fiecare utilizator stabileşte un profil.

Ca forţă economică Google înseamnă o cifră de afaceri de 53 de miliarde de euro, înseamnă 72 de miliarde de ore de vizionări video pe an pe YouTube, înseamnă aproape peste 170 de societăţi achiziţionate din 2001 încoace. In Europa Google domină în proporţie de 92 la sută piaţa motoarelor de căutare…

Puţine ţări rezistă în faţa lui Google: China, Rusia, Coreea de sud, Republica Cehă… Dar nu este sigur că modul lor de a "rezista" este un model, sau că ar avea motivaţii democratice şi umaniste. 

Nu întîmplător se înmulţesc semnalele de alarmă ale unor experţi, ale unor instituţii sau organizaţii neguvernamentale. Se vorbeşte acum de un fel de monstru numeric numit GAFA şi care înseamnă de fapt asocierea a patru societăţi americane: Google, Apple, Facebook şi Amazon.

Un economist francez care lucrează pentru Institutul Friedland, Jean-Luc Bicabe, lansează chiar un apel la "rezistenţă" împotriva dominaţiei exercitată de GAFA. Specialistul francez consideră că GAFA ucide de fapt orice concurenţă întrucît profiturile acumulate îi permit să fie în avangarda cercetării. Expansiunea celor patru tinde să devină nelimitată în domenii din ce în ce mai diverse: bănci, hoteluri, transport, distribuţie de bunuri… Acum 20 de ani se vorbea despre o revoluţie numerică, în prezent însă există riscul ca Europa să intre într-o fază de subordonare tehnologică, chiar de sărăcire…

Hegemoniile duc întotdeauna la abuzuri, mai spune Jean-Luc Bicabe, şi sugerează trei strategii de rezistenţă: întărirea arsenalului legislativ pentru ca ideea de concurenţă să aibă un sens, o "revoltă" a intreprinderilor europene şi o "revoltă" a consumatorilor.

Incă din 2008 au apărut însă şi alte interogaţii pe planeta numerică, legate de impactul mental al acestor noi tehnologii. Ne transformă Google în idioţi? Ne transformă Internetul în mutanţi? Cam aşa sună titlurile unor articole publicate în reviste şi ziare prestigioase, de o parte şi de alta a Atlanticului.

Scriitorul şi financiarul american Kabir Sehgal consideră că mintea noastră începe să funcţioneze diferit în faţa imenselor cantităţi de informaţii oferite de Internet. Creierul nostru devine mai distrat şi în ciuda accesului liber la informaţie "omul nou" al erei numerice este, în mod paradoxal, mai puţin inteligent şi mai superficial.

Mai multe studii legate de comportamentul cerebral al celor care utilizează intens Internetul ajung la concluzia că memoria pe termen lung este înlocuită de o memorie pe termen scurt. Ori, zonele în care este stocată memoria pe termen lung asigură şi construcţia conceptelor, structurarea reflecţiei. Pentru a rezuma, cu cît consumăm mai multă informaţie de tip Google (trecînd de fapt de la una la alta) cu atît gîndim de fapt mai puţin.

Semnalez că pe Google pot fi găsite şi informaţii despre cum să ne ferim de Google, ceea ce mie personal mi se pare şi mai grav. Altfel spus, este o dovadă că Google nu se mai teme de nimic, că se consideră o putere imposibil de oprit.