Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franţa anunţă că nu va mai comercializa maşini pe benzină şi diesel după anul 2040

Nicolas Hulot, ministrul francez al Tranzitiei ecologice si solidare, prezentându-si "planul climà", 6 iulie 2017, Paris

Nicolas Hulot, ministrul francez al Tranziţiei ecologice şi solidare, şi-a prezentat aşa-zisul « plan climă ». Un plan ce urmăreşte să traducă în acte dorinţa preşedintelui Emmanuel Macron de a respecta acordul de la Paris privind combaterea încălzirii climei. Liderul francez vrea să apară în prima linie după ce SUA s-au retras din acordul privind clima la iniţiativa preşedintelui Donald Trump. Prima măsură preconizată de guvernul de la Paris este şi cea mai simbolică: ea se referă la dispariţia programată a maşinilor pe benzină şi diesel.

Revoluţie în lumea automobilă franceză ! Guvernul de la Paris plănuieşte ca începând cu anul 2040 să nu mai comercializeze vehiculele poluante. Cu alte cuvinte cele care merg pe diesel sau cu benzină. « E o adevărată revoluţie dar condiţiile se îndeplinesc pentru a o realiza » a estimat Nicolas Hulot, ministrul francez al Tranziţiei ecologice şi solidare. El a recunoscut că obiectivul este greu mai ales pentru constructorii de maşini dar totodată Hulot spune că « fabricanţii au în cutiile lor planurile necesare pentru a alimenta şi încarna această promisiune care este şi una de sănătate publică ».

Obiectivul afişat este într-adevăr extrem de ambiţios într-o ţară care numără doi mari constructori de automobile – PSA (Peugeot-Citroën) şi Renault – şi încă foarte puţine maşini electrice sau hibride pe străzi. La ora actuală doar două ţări europene – Olanda şi Norvegia - au anunţat recent măsuri similare. Potrivit Asociaţiei constructorilor europeni de automobile, în 2016 peste 95% din vehiculele noi înregistrate în Europa occidentală erau fie diesel fie pe benzină. Automobilele electrice cântăresc 1,2% din vânzări iar cele hibride, benzină-electrică 3,5 procente.

O primă de tranziţie

Pentru a-i deturna pe francezi – şi în particular famiile cele mai modeste – de la maşinile poluante şi a-i incita să cumpere unele « mai curate », guvernul de la Paris a anunţat creearea unei « prime de tranziţie ». Nu se spune la cât se ridică respectiva primă dar « ea va permite înlocuirea unei maşini diesel dinainte de 1997 sau a unei maşini pe benzină dinainte de 2001 cu o maşină mai curată, nouă sau de ocazie » precizează ministrul Hulot.

Analiştii notează că obiectivul Parisului de a nu mai vinde maşini diesel şi pe benzină după 2040 depăşeşte cu mult orizontul studiat până acum de specialişti şi vizează o traiectorie extrem de ambiţioasă având în vedere situaţia actuală de pe piaţă.

Pentru moment, nici PSA nici Renault nu au dorit să comenteze anunţurile guvernului francez.

Cât de « pregătită » este piaţa ca să răspundă obiectivelor afişate de Paris?

Mulţi comentatori sunt dubitativi. Mai ales că dacă pentru Franţa ei vor trebui să conceapă motoare curate, pentru restul lumii tot unele termice vor continua să fabrice. Observatorii citaţi de Reuters prezic că la orizontul anului 2030 sectorul maşinilor electrice nu va cântări mai mult de 10-12% din piaţa mondială a vehiculelor. Jumătate din piaţă va fi ocupată atunci tot de maşinile pe benzină, doar diesel-ul fiind în scădere. Cine va ocupa tot mai mult spaţiu vor fi maşinile hibride, benzină-electrică, ştiut fiind că în oraşe acestea vor circula numai electric.

Trebuie spus că anumiţi constructori au început déjà să ia virajul spre maşini tot mai curate. Volvo spre exemplu a anunţat zilele trecute că toate modelele ce vor fi construite începând cu 2019 vor fi electrice sau hibride. Francezii de la PSA prevăd şi ei ca peste doi ani să propună sistematic o versiune hibridă sau electrică pentru fiecare maşină nouă.

Strecurătoare termice

Ministrul francez promite că se va ocupa de clădirile prost izolate care consumă deci şi cel mai mult energie. « In următorul deceniu vor dispărea ceeace numim strecurătoarele termice » promite Nicolas Hulot. Trebuie ştiut că în Franţa există 5 milioane de familii care suferă de frig iarna pentru că nu-şi pot plăti chitanţele de electrică sau gaze. Pentru a combate această « precaritate energetică », Parisul va investi 4 miliarde de euro.

Parisul anunţă de asemenea că din 2022 încolo nu se va mai fabrica electrică pe bază de cărbune, ştiut fiind că acesta este un mare poluator şi emiţător de CO2. In fine, Franţa vrea ca din 2025, partea nucleară din producţia totală de electricitate să ajungă doar la 50%. Azi, peste 80 de procente din electricitatea franceză sunt produse de centralele atomice.

 
Franţa anunţă că nu va mai comercializa maşini pe benzină şi diesel după anul 2040