Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Parisul nu mai vrea maşini pe benzină (şi nici diesel) la orizontul lui 2030

masini.jpg

Ambuteiaj la Paris
Ambuteiaj la Paris
Sursa imaginii: 
FRANCOIS GUILLOT / AFP

Nicio maşină pe benzină în 2030 şi niciuna diesel în 2024. Iată obiectivul fixat de Primăria Parisului în noul plan « Climă, aer, energie şi teritoriu ». Ca să aplaneze criticile, Anne Hidalgo, primăriţa socialistă a capitalei franceze a precizat că « nu va fi o interdicţie a acestor vehicule cu motoare termice. E vorba de o traiectorie care ni se pare însă credibilă şi sustenabilă ».

Parisul vrea să fie mai bun decât guvernul ! Aşa se poate rezuma ambiţiosul « Plan climă » prezentat de primăria capitalei. Executivul francez anunţase în luna iulie că nu va mai comercializa maşini pe benzină sau diesel la orizontul anului 2040. Anne Hidalgo, prima edilă a Parisului, a fixat ştacheta mult mai sus. Gata cu dieselul în 2024 – obiectiv anunţat mai demult având în vedere că este anul Olimpiadei de la Paris – şi gata cu benzina în 2030 ! « Vrem să devenim pe termen mediu şi lung un oraş neutru în materie de emisii de carbon » spune primăriţa.

Ca să nu fie acuzată că duce o « politică anti-maşini », Anne Hidalgo nu a folosit niciodată cuvântul « interdicţie » în planul ei. Ea preferă să evoce mai degrabă idea de « traiectorie credibilă şi sustenabilă ». « Ca să atingem obiectivul fixat de guvern la nivel naţional – oprirea comercializării de automobile pe benzină sau diesel – în 2040, trebuie ca marile zone urbane să renunţe mai devreme la aceste motoare termice » scrie Primăria Parisului într-un comunicat.

Se ştie, sectorul transportului este unul dintre principalii emiţători de gaze cu efect de seră. Există deci o obligaţie legată de climă şi de calitatea aerului. Studiul prezentat miercuri de Agenţia europeană a mediului arată că peste 500.000 de europeni mor anual, prematur, din cauza poluării atmosferice.

« Pol Pot pe bicicletă » şi « Notre-Drame de Paris », două porecle date lui Anne Hidalgo

Calendarul se vrea deci unul realist. Privind din perspetiva acestor 12-13 ani care mai rămân până la data limită, primăria Parisului ştie că până atunci o mare parte din parcul auto se va reînnoi. « Anunţăm culoare pentru ca oamenii să-şi schimbe comportamentul. Punem timp la dispoziţie, timp de anticipare fără a fi însă într-o optică de constrângere » temporizează responsabilii ecologişti aliaţi cu Hidalgo în consiliul municipal parizian.

Responsabili care spun că nu sunt deloc împotriva industriei auto. « Dealtfel, numeroşi constructori investesc tot mai mult în motorizări electrice sau pe hidrogen, mult mai curate » subliniază anturajul lui Anne Hidalgo. In paralel, oferta de transporturi în comun va fi tot mai mare ţinând cont de reţeaua care va acoperi treptat aşa-zisul « Mare Paris ».

Hidalgo pare deci foarte decisă să reducă drastic locul maşinilor din Paris. Trebuie spus că 60% dintre parizieni nu au maşină. Vehiculele care vor rămâne, o să fie tot mai curate, în general electrice. Municipalitatea oferă dealtfel déjà de o vreme încoace ajutoare financiare comersanţilor şi taximetriştilor care-şi cumpără astfel de automobile. O nouă bucată de şosea rapidă de pe malul Senei, dedicată exclusiv maşinilor, a fost recent împărţită în două pentru a lăsa loc bicicliştilor. Alte cheiuri ale Senei din centrul Parisului sunt déjà de mult rezervate doar pietonilor. In mod vizibil – unii spun, şi autoritar – primăriţa capitalei franceze pare decisă să scape de cât mai mulţi automobilişti. Cu riscul, asumat, de a deveni ţinta preferată a lobbyurilor automobiliste dar şi a conservatorilor din opoziţie. Care i-au şi găsit porecle pe măsura dispreţului lor : « Pol Pot pe bicicletă » sau « Notre-Drame de Paris » sunt cele mai sonore...

 
Parisul nu mai vrea maşini pe benzină (şi nici diesel) la orizontul lui 2030