Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


C40 Paris: Zero emisii poluante până în 203O

primarul_parisului_anne_hidalgo_este_presedinta_c40_-_al_marilor_metropole.jpg

Primarul Parisului, Anne Hidalgo este presedinta C40 - în care se regasesc primarii marilor metropole din întreaga lume
Primarul Parisului, Anne Hidalgo este presedinta C40 - în care se regasesc primarii marilor metropole din întreaga lume
Image source: 
Christophe Petit Tesson, AFP

Primarii din aceste capitale, printre care se află Paris, Londra, Barcelona, Vancouver, Mexico, Seattle, Copenhaga, Los Angeles şi Milano doresc ca oraşele lor să fie zone cu zero emisii poluante. Primarii acestor metropole au venit la Paris pentru a vorbi despre angajamentele politice luate pentru a reduce poluarea atmosferică. Au trecut aproape 2 ani după semnarea Acordului asupra schimbărilor climatice de la Paris prin care se doreşte reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. 

Au trecut 12 zile de când primarul Parisului, Anne Hidalgo anunţa dorinţa sa ca până în 2030 pe străzile capitalei să nu mai circule autoturisme pe benzină.

Acum, la puţin timp aşadar, ea s-a întâlnit cu 12 omologi din C40, o reţea de 91 mari oraşe. Organismul este condus în prezent de Anne Hidalgo. Angajamentul luat cu această ocazie: trasformarea oraşelor pe care le conduc în teritorii mai verzi, mai sănătoase şi categoric fără energii fosile. Iar importante zone din aceste oraşe vor avea zero emisii poluante până în 2030. Adică, zone unde autoturismele diesel şi cele pe benzină vor fi interzise circulaţiei. O bună parte din emisiile de gaze cu efect de seră provin din transporturi, amintesc edilii din C40 citând un studiu realizat în Statele Unite, Marea Britanie, Franţa şi Germania.

Pentru a susţine tranziţia, primarii s-au angajat la facilitarea accesului la alte mijloace de transport, cum ar fi bicicleta şi un mai bun acces la mijloacele de transport în comun. Din 2025, municipalităţile vor achiziţiona doar mijloace de transport în comun cu zero emisii poluante. "Este o declaraţie ambiţioasă pentru a reuşi reducerea poluării din atmosferă", a declarat primarul Parisului, Anne Hidalgo.

Unele oraşe semnatare nu au aşteptat acest moment pentru a trece la măsuri. Paris a decis în 2015 iar anul următor Mexico, Atena şi Madrid au decis să renunte la vehiculele diesel până în 2025. Au decis să nu mai permită să circule maşinile extrem de poluante, în special cele vechi. Barcelona nu va mai atribuí din 2019 licenţe de taxi proprietarilor de vehicule diesel. Londra şi Milano au mers şi mai departe şi au introdus puncte de taxare în oraş, cum sunt cele existente pe autostrăzi, pentru a decongestiona zonele centrale.

Primarii doresc să colaboreze şi cu industria auto pentru ca mijloace în comum de nouă generaţie să poată fi create. Însă, primarul Anne Hidalgo susţine că se face lobby pentru ca interesele constructorilor să fie apărate. Mai mult, Anne Hidalgo a precizat că a fost “ameninţată” de un líder din sector, fără să ofere nume. Primăria Paris a propus un ajutor care poate ajunge până la 9.000 de euro pentru renunţarea la un vehicul poluant.

Deja, spune primarul, 7 din 10 parizieni nu mai iau maşina până la serviciu.  Au contrazis-o unele asociaţii de protecţie a mediului care au afirmat recent că 61% dintre parizieni folosesc în continuare autoturismul pentru a ajunge la locul de muncă iar poluarea rămâne în continuare la cote ridicate în capitala Franţei.

La Paris, de această dată, în centrul criticilor s-a aflat preşedintele american Donald Trump, care anunţa în iunie, retragerea Statelor Unite din Acordul de la Paris. “Decizia preşedintelui american încetineşte mersul lucrurilor în momentul în care trebuia să le accelereze dar nu se pune problema să le blocheze », a explicat Anne Hidalgo.

Prezent la această declaraţie, primarul din Los Angeles a subliniat că aproape 400 de oraşe americane s-au angajat să respecte Acordul de la Paris privind schimbările climatice. "În momentul în care Casa Albă a decis să iasă din joc, noi am intrat”, a explicat primarul Eric Garcetti.