
Special Paris
În Franţa, săracii sunt primele victime ale penalităţilor bancare
comisona.jpg

Asociaţia 60 Millions de consommateurs arată că un client oarecare plăteşte anual comisioane bancare de 34 de euro în timp ce un client în dificultate financiară plăteşte 300 de euro! Aproape de 10 ori mai mult.
În cauză, spune asociaţia, sunt penalităţile facturate în cazul în care se depăşeşte descoperirea bancară maximă autorizată. Problema vine deci nu doar de la bancă ci şi de la comportamentul clientului, stresat că nu mai are bani şi deci tentat să tragă cât mai mulţi de pe cont. Soldul negativ maxim este astfel depăşit mult mai des decât la cei care nu au probleme cu banii.
În vizorul asociaţiei de consumatori este totuşi în primul banca şi mai ales aşa-zisele « comisioane de intervenţie » pe care le încasează în cazul în care un client îşi depăşeşte descoperirea maximă autorizată. Acest comision este taxat de toate băncile, cu o singură excepţie, cu tariful maxim, 8 euro. Bani pe care banca spune că îi dă consilierului care analizează situaţia clientului. Ori, operaţiunea este automatizată în mai bine de jumătate din cazuri, spune 60 Millions de consommateurs. Cu alte cuvinte, doar o minoritate de consilieri bancari se apleacă cu adevărat asupra cheltuielii incriminate.
Potrivit ziarului Le Figaro, Federaţia bancară franceză spune că mai multe bănci ar fi instaurat oferte speciale pentru clienţi în dificultate, fragili financiar. Alerte prin sms, carduri cu autorizaţie sistematică, şamd. Circa trei milioane de scrisori ar fi fost trimise unor astfel de clienţi dar doar 10% dintre ei ar fi subscris ofertei care le este propusă.
În finalul anchetei sale, asociaţia 60 Millions de consommateurs afirmă că ansamblul comisioanelor şi penalităţilor legate de incidente de funcţionare este o chestiune extrem de lucrativă pentru bănci. Acestea şi-ar face între 30% şi 35% din cifra de afaceri astfel, adică vreo 6,5 miliarde de euro. Marja este şi ea enormă iar rezultatul net al acestei activităţi ar atinge aproape 5 miliarde de euro. Cifre care riscă să deterioreze şi mai mult relaţia cu clienţii, notează Le Figaro, ziar care publică un amplu reportaj pe tema asta.