
Special Paris
Airbus pus în dificultate de Boeing
airbus.jpg

Airbus mai negociază aprig la Dubai, sperând să obţină o comandă mare pentru avionul său uriaş A380. Pentru moment însă, americanul Boeing este cel care se bucură şi bea şampanie la salonul aeronautic. In prima zi a manifestării din emiratul de la Golful persic, Emirates a semnat un cec de 15 miliarde de dolari pentru a cumpăra 40 de avioane Boeing Dreamliner 787. Un revers enorm pentru Airbus care spera el să i se comande modelul A380.
Un model care împlineşte anul acesta zece ani şi care tot nu şi-a ţinut promisiunile comerciale. Firma europeană spera să vândă o mie. Nu a vândul şi livrat decât 217, primul client fiind Emirates cu o sută de aparate. Ca să fie rentabil, A380 trebuie să se vândă în cel puţin 300 de exemplare. Companii aeriene care să-l vrea nu se găsesc la toate colţurile. In primul rând pentru că A380 consumă mult carburant. Apoi, pentru că est greu să umpli cele 500 de locuri de la bord iar ce rămâne gol, este pură pierdere.
Traficul aerian actual, chiar dacă este în continuă creştere, s-a schimbat faţă de modelul imaginat de constructorii lui A380. Azi, companiile low-cost privilegiază aparate mai mici, bine umplute şi disponibile pentru legături scurte sau medii, directe. A380 a fost gândit mai degrabă pentru a face legătura între mari aeroporturi sau pentru distanţe foarte importante. Distanţe pe care însă şi alte aparate, mai mici, mai ieftine şi mai econome, fac treaba la fel de bine.