Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Sâmbătă începe Turul ciclist al Franţei, a 100-a ediţie.

O ediţie marcată încă dinaintea startului de noi revelaţii privind dopajul sportivilor. În zilele sau săptămânile trecute s-a aflat că o serie de foşti învingători ai celebrei competiţii - Bjarne Riis, Jan Ulrich şi Laurent Jalabert - s-au dopat.

În ajunul plecării acestei ediţii festive, a venit rândul septuplului câştigător al cursei, americanul Lance Armstrong să declare într-un interviu acordat ziarului Le Monde că "este imposibil să câştigi Turul Franţei fără să te dopezi".
Competiţia va lua startul pentru prima dată în istoria ei centenară, din Corsica.

Ediţia 2013 a Turului ciclist al Franţei va rămâne în anale. Nu ştim încă dacă în cele ale dopajului dar cu siguranţă în cele ale Corsicii.
Insula franceză din Mediterană găzduieşte pentru prima dată startul şi primele trei etape ale miticei competiţii sportive. Nu e deci de mirare că această regiune a Franţei locuită de doar 300 de mii de locuitori trăieşte o adevărată frenezie dar şi angoasă.

Cum şi în ce condiţii se vor derula lucrurile este o întrebare la care pentru moment nu avem răspuns. Trebuie şiut că celor 198 de ciclişti care iau startul sâmbătă li se adaugă cel puţin 5 mii de alte persoane - organizatori, jurnalişti, şamd - plus 2500 de vehicule. Numai caravana automobilelor publicitare care se întinde pe 12 kilometrii lungime numără 120 de care şi masini diverse. O mecanică uriaşă aşadar care nu suportă nicio aproximaţie. Organizatorii Turului - Amaury Sport Organisation - au inovat însă şi sunt pe cale să câştige pariul. Pentru cazarea personalului organizatoric şi centrul de presă care va găzdui 500 de ziarişti, s-a închiriat vasul de pasageri "Mega Smeralda", un ferry de 170 de metri lungime. Pe opt mii de metri pătraţi şi zece nivele diferite - suprafaţă imposibil de găsit într-un singur loc pe uscat - vaporul exploatat de compania Corsica Ferries va oferi condiţii optime pentru circa două mii de persoane dar şi o mobilitate pe mare fără precedent. În timpul celor trei etape corsicane, mai exact în nopţile dintre aceste etape, uriaşa navă va deservi rând pe rând porturile Porto-Vecchio, Bastia, Ajjacio şi Calvi. La sfârşitul peripulului prin Corsica, în noaptea de luni spre marţi când caravana trebuie să ajungă pe "continent" adică la Nisa de unde va pleca etapa a patra, organizatorii prevăd un adevărat pod maritim. Pe lângă "Mega Smeralda", alte 5 vase de capacitate similară au fost rechiziţonate pentru a transporta echipele, materialele şi tot ce mai trebuie pentru buna derulare a competiţiei.
Evenimentul, speră locuitorii Corsicii, va permite unor oameni veniţi de pe meridiane foarte diferite şi îndepărtate, să descopere peisaje uluitoare, unele clasate în patrimoniul Unesco cum ar fi golful Porto şi Piana. Potrivit unui recent sondaj de opinie, 80 la sută dintre corsicani sunt bucuroşi şi mândri că pot găzdui startul şi câteva etape din această mare competiţie care este Turul ciclist al Franţei. Ocazie cu care poate oamenii îsi vor schimba poate şi părerea, imaginea pe care au despre această insulă devenită de-a lungul anilor una dintre zonele cele mai criminogene ale Europei. O mie de poliţişti şi jandarmi au fost mobilizaţi pentru a asigura securitatea caravanei. Nu atât pe ei se bizuie însă organizatorii cât pe faptul că până şi naţionaliştii corsicani au acceptat şi votat acum doi ani în favoarea organizării acestor etape cicliste pe insula zisă "a frumuseţii".