Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cercetătorii au găsit soluţia la ambuteiajele „fantomă” din trafic

cercetatori_solutie_ambuteiaje_fantoma_trafic.jpg

Ambuteiajele fantomă, descifrate de cercetători (Sursa foto: pixabay)
Ambuteiajele fantomă, descifrate de cercetători (Sursa foto: pixabay)

De câte ori nu aţi rămas blocaţi în trafic, fără un motiv foarte evident? O echipă de cercetători de la celebra universitate americană MIT crede că a găsit soluţia la aşa-numitele ambuteiaje „fantomă”.

Ambuteiajele au loc de obicei din cauza infrastructurii precare, a numărului mare de maşini de pe o şosea, a unui accident sau a unor lucrări de construcţii. În toate aceste cazuri, se formează cozi de maşini care pot ajunge şi la câţiva kilometri.

Există însă şi ambuteiaje care nu au nici un motiv aparent. Şoferii stau zeci de minute blocaţi pe şosea, înaintează în pas de melc, iar într-un final, când ies din blocaj, realizează că nu există nici o cauză vizibilă pentru problemele din trafic. Experţii numesc asta ambuteiaj „fantomă”.

Cercetătorii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) au însă o explicaţie. Ei spun că e suficient ca pe o şosea plină de maşini un singur şofer să încetinească puţin, pentru ca totul să se transforme într-un coşmar: şoferul din spatele său va încetini mai mult, cel de după el şi mai mult şi tot aşa, până când coloana de maşini se va opri complet.

Experţii de la MIT afirmă că au găsit o soluţie la ambuteiajele „fantomă”: aşa-numita sincronizare bilaterală. Altfel spus, şoferii trebuie să păstreze o distanţă egală faţă de maşina din faţă şi faţă de cea din spate. În acest fel, efectul de încetinire nu va mai fi amplificat de autoturismele din spatele primei maşini ce reduce viteza, potrivit Live Science.

Soluţia este însă greu de pus în practică, în condiţiile în care mulţi şoferi obişnuiesc să conducă foarte aproape de vehiculul din faţă.

În plus, pentru majoritatea conducătorilor auto e dificil de estimat distanţa faţă de maşinile care-i încadrează. Doar dacă nu au un autoturism dotat cu asistenţă computerizată, care-i poate ajuta să facă acest lucru. Dar şi aici e o problemă, pentru că multe asemenea vehicule au senzori speciali doar în faţă, nu şi în spate.

Cercetătorii au demonstrat că soluţia lor funcţionează, printr-un experiment în care maşinile au fost înlocuite de roboţi.

Oamenii de ştiinţă s-au inspirat din obiceiurile unor specii de animale, care folosesc aceeaşi strategie pentru a evita accidentele. De exemplu, păsările sunt perfect sincronizate când zboară în stol, iar liliecii când ies în viteză din peşteră, zboară fără să se lovească unii de alţii.

Aşadar, până când şoselele vor fi populate exclusiv de maşini autonome, capabile să se sincronizeze singure în trafic, singura soluţie la ambuteiajele „fantomă” este ca şoferii să păstreze distanţa.

1850