Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ce schimbă accidentul mortal în care a fost implicată o maşină autonomă Uber?

ce_schimba_accident_masina_autonoma_uber.jpg

Maşină autonomă Uber, imagine de arhivă (Foto: AFP/Angelo Merendino)
Maşină autonomă Uber, imagine de arhivă (Foto: AFP/Angelo Merendino)

Accidentul mortal în care a fost implicată o maşină autonomă a companiei Uber relansează dezbaterile asupra dezvoltării autoturismelor care se conduc singure. Oraan Mărculescu de la revista Ştiinţă&Tehnică spune la RFI că trebuie privit tabloul de ansamblu.

Uber a suspendat testarea vehiculelor fără şofer în Statele Unite, după ce o maşină autonomă a lovit mortal un pieton care traversa printr-un loc nepermis, într-un oraş din statul Arizona.

Accidentul ridică noi semne de întrebare privind problemele legale şi de etică din acest domeniu, care a luat avânt în ultimii ani.

Oraan Mărculescu de la revista Ştiinţă&Tehnică spune că trebuie privit tabloul de ansamblu: “Suntem în situaţia în care oricât de cinic ar suna, trebuie să recunoaştem că nu se poate face omletă, fără a sparge nişte ouă. Faptul că până acum s-au parcurs miliarde de kilometri în regim autonom, în regim de testare, fie că vorbim de laborator sau de condiţii reale ne arată că tehnologia este de fapt foarte evoluată. Câte accidente mortale au existat până acum în cazul acestor maşini autonome, comparativ cu câte accidente mortale se petrec zi de zi, în fiecare oră, în cazul maşinilor conduse de oameni?”.

Ce probleme legale şi de etică ridică dezvoltarea maşinilor autonome? “Cred că problemele nu sunt multe, însă sunt destul de mari, pentru că sunt exacerbate de oameni. Suntem în plină revoluţie industrială 4.0 şi oamenii sunt speriaţi de faptul că roboţii le vor lua joburile. În cazul maşinilor autonome, probabil 80% dintre şoferii de TIR-uri, de maşini şi aşa mai departe îşi vor pierde joburile până la jumătatea acestui secol. Deci avem o problemă socială, mult exacerbată însă, fiindcă aşa cum atunci când a apărut fermoarul şi-au pierdut joburile cei care fabricau nasturi şi în cazul şoferilor se va putea trece la un alt tip de joburi pentru cei care până acum sau până în 2050 vor conduce maşini. Din punct de vedere etic, se pune problema cine este responsabil pentru un astfel de accident: cel care deţine maşina, cel care era în maşină în momentul respectiv, cel care a făcut softul sau echipamentele respective, firma care are maşina în circulaţie? Toate lucrurile astea trebuie puse la punct de către factorul legislativ, care să nu uităm, este factor uman în principal, deci şi cei care fac legislaţia se raportează la ceea ce ştiu că există acum. E foarte greu să te raportezi la ceva ce va fi în viitor”, afirmă Oraan Mărculescu.

Oraan Mărculescu, despre accidentul mortal în care a fost implicată o maşină autonomă Uber
387