Australienii au descoperit ”Graal-ul” paleontologiei: cel mai vechi animal de pe Terra

dickinsonia.jpg

Dickinsonia e cel mai vechi animal de pe Terra și a trăit în urmă cu 558 de milioane de ani, susțin cercetătorii australieni
Image source:
Flickr

Cercetătorii australieni spun că au realizat una din cele mai importante descoperiri din domeniul paleontologiei. Profesorii Universității Naţionale a Australiei susțin că au identificat cel mai vechi animal de pe Terra, apărut în urmă cu o jumătate de miliard de ani. Acesta era oval şi plat, avea un fel de înotătoare dorsală centrală, nu avea gură şi trăia pe fundul oceanului.

Mii de fosile de Dickinsonia, căci acesta este numele misterioase ființe, au fost găsite în ultimii 75 de ani pe Terra, însă apartenenţa acesteia la regnul animal a generat mereu dezbateri aprinse în comunitatea ştiinţifică. Era oare un lichen? O amibă? Sau un fost regn dispărut?

Ei bine, cercetătorii de la Universitatea Naţională a Australiei (ANU) au adus dovada decisivă care ar atesta fără dubii că acea vieţuitoare a fost unul dintre primele animale care au trăit - în orice caz cel mai vechi confirmat vreodată - pe Terra.

Studiul cercetătorilor australieni a fost publicat în revista Science și este detaliat de Agerpres. Ilya Bobrovskiy, doctorand la universitatea australiană, a analizat fragmentele unor molecule prelevate de pe fosile descoperite pe o faleză în regiunea Mării Albe.  Pe acele fosile, el a găsit molecule de origine exclusiv animală, reprezentând o formă de colesterol.

"Cel mai greu a fost să găsim fosile de Dickinsonia conţinând încă material organic", a explicat cercetătorul care a fost nevoit să se deplaseze în Rusia pentru a preleva câteva specimene încastrate în roca falezei.

"Moleculele de grăsime fosilizate pe care le-am descoperit proveneau de la animale ce erau mari şi numeroase în urmă cu 558 de milioane de ani, cu milioane de ani mai devreme decât credeam", a declarat cercetătorul.

Potrivit Universității Naţionale a Australiei, descoperirea reprezintă "Graalul" paleontologiei, adică cea mai râvnită și căutată descoperire.

Şi alţi cercetători au afirmat în trecut că au descifrat misterul ce planează asupra acestor fosile. "Este însă pentru prima dată când marker biologici au fost utilizaţi în cazul unor fosile din Ediacaran", a declarat reputatul paleobiolog Doug Erwin, de la Institutul Smithsonian din Washington.

Ediacaran este perioada (-635 milioane de ani până la -542 milioane de ani) ce precede era care a marcat, potrivit cercetătorilor, apariţia rapidă a tuturor marilor grupuri de animale de pe Terra, eveniment petrecut în urmă cu aproximativ jumătate de miliard de ani în era Campbrian și care a durat între 30 şi 40 de milioane de ani.

Tocmai acesta este motivul pentru care confirmarea ipotezei potrivit căreia animalele au existat înainte de această perioadă este atât de importantă.

"Avem de a face cu o nouă şi o foarte bună dovadă că animalele sunt mult mai vechi pe Terra decât Cambrianul", a declarat David Gold, geobiolog la Universitatea California-Davis. Speciile de tipul Dickinsonia ar fi, deci, "strămoşul mai multor forme de viaţă animală de astăzi", a continuat acelaşi expert.

În fine, dovedirea faptului că Dickinsonia era un animal nu marchează însă finalul acestui mister. Oamenii de ştiinţă încă nu cunosc modul în care se hrăneau şi se reproduceau aceste vieţuitoare care trăiau pe fundul oceanului în urmă cu 560 de milioane de ani, care nu erau dotate cu gură, intestine sau anus.

Pe de altă parte, calcule recunoscute științific arată că regnul animal are pe Terra o vechime de 720 de milioane de ani. Rămâne, deci, de umplut "o prăpastie" de aproximativ 160 de milioane de ani, până la apariţia pe Pământ a acestei creaturi.