Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pagina de istorie: Gogu Constantinescu, românul care a revoluționat istoria aviației militare

gogu_constantinescu.png

Image source: 
youtube.com

Unul dintre cei mai importanți savanți români, Gogu Constantinescu, a fost unul dintre cei care au schimbat istoria aviației militare. El a creat un dispozitiv cu ajutorul căruia a reușit să contribuie la supremația aviației britanice asupra celei germane în timpul Primului Război Mondial. Savantul român a creat, de asemenea, primul hidroglisor și una dintre primele cutii automate de viteze.

Gogu Constantinescu s-a născut în anul 1881 la Craiova, unde a urmat cursurile Liceului Carol I. A urmat apoi cursurile Școlii Naționale de Drumuri și Poduri, pe care a absolvit-o în anul 1904. În România, a fost unul dintre promotorii utilizării betonului armat, o soluție care pe atunci era respinsă de cei mai importanți ingineri.

În anul 1910, Gogu Constantinescu a emigrat în Marea Britanie, unde a devenit rapid cunoscut datorită invențiilor sale. În total, românul a înregistrat peste 400 de brevete de invenție.

În anul 1913, el a plecat în Statele Unite ale Americii, unde a cunoscut o serie de mari inventatori, printre care și pe Edison. În anul 1914, în condițiile izbucnirii Primului Război Mondial, a revenit în Marea Britanie, unde a fost numit consilier al Amiralității britanice, datorită faimei sale de bun inginer.

Gogu Constantinescu descoperise o teorie nouă în fizică, numită teoria sonicității, care explica transmiterea puterii prin intermediul vibrațiilor. El a folosit această teorie pentru a construi un dispozitiv care încorpora tuburi pline cu lichid care preluau vibrațiile elicelor avioanelor și le transmiteau sistemelor de comandă ale mitralierelor instalate la bordul aeronavelor. Grație acestui dispozitiv, avioanele britanice au fost dotate cu mitraliere care erau sincronizate cu elicele aparatelor de zbor, în așa fel încât gloanțele treceau printre palele elicelor.

Avioanele care nu aveau un asemenea dispozitiv trebuiau să aibă un echipaj format din doi oameni, un pilot și un mitralior. În timpul luptelor aeriene, în plin zbor, mitraliorul trebuia să se ridice în picioare pentru a putea trage. Dispozitivul lui Gogu Constantinescu a permis aviației britanice, din 1916, să obțină supremația asupra celei germane. Acest dispozitiv a fost montat și pe avioanele americane. Pentru serviciile sale, Gogu Constantinescu a primit cetățenia britanică, iar guvernul de la Londra i-a construit un laborator de mari dimensiuni, numit Uzinele Sonice, pentru a-și testa invențiile.

După război, Gogu Constantinescu a creat inclusiv un tun sonic, dar și dispozitive cu utilizare în domeniul civil. Așa a fost o cutie automată de viteze, fără ambreiaj și fără roți dințate, cu care au fost dotate locomotivele și automobilele Malaxa produse în România. Pentru invențiile sale, Gogu Constantinescu a fost elogiat de publicații importante din Marea Britanie. În 29 martie 1920, The Times scria că Gogu Constatinescu a avut o contribuție esențială la efortul de război al britanicilor, iar revista The Graphic îl includea pe o listă a celor mai importanți inventatori, alături de Einstein, Edison sau Kelvin.

Foto: gogu-constantinescu.ro

Rămâneţi alături de noi la pagina de istorie pentru a afla poveşti din trecut, dar şi pentru că presa de azi este ciorna istoriei de mâine.

Ascultați rubrica ”Pagina de istorie” în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața de la 8.30 și de la 9.55 și după amiaza de la 17.20, numai la RFI România

Toate edițiile rubricii Pagina de Istorie: http://www.rfi.ro/tag/pagina-de-istorie

Rubrica Pagina de istorie din 4 octombrie 2018
432