Pagina de istorie: Cum a descoperit telescopul Hubble urme ale unei găuri negre care ”înghite” stele

hubble.jpeg

Telescopul Hubble pe orbită, 2009
Image source:
wikipedia.org

Acum exact 30 de ani, a fost lansată în spațiu naveta Discovery, care ducea cu sine un instrument de cercetare deosebit: telescopul spațial Hubble. De atunci, telescopul a trimis spre Terra nenumărate imagini care au impresionat prin frumusețea lor, dar au oferit și informații neprețuite oamenilor de știință. Aflați povestea telescopului Hubble din Pagina de istorie de azi.

Era prin 1610 când Galileo Galilei și-a întors luneta pentru prima dată către cer. Însă, cu optica disponibilă în acea vreme, de abia a putut observa inelele din jurul planetei Saturn, azi vizibile cu cel mai ieftin telescop. Progresele în domeniul opticii au îmbunătățit părerile, dar și cunoștințele oamenilor de știință despre planete, stele și alte galaxii.

Însă atmosfera Pământului a blochează o mare parte din lumină pentru observatorii de pe pământ. De aceea, oamenii de știință au montat telescoape chiar și pe vârfurile munților, unde atmosfera mai rarefiată permite surprinderea unor imagini mai clare.

În 1946, la scurt timp după încheierea Celui De-al Doilea Război Mondial, astronomul Lyman Spitzer a propus lansarea unui telescop spațial. Au mai trecut, însă, câteva decenii până când ideea a obținut suficient sprijin din partea Academiei Naționale de Știință americane.

În 1969 Academia a redactat un document în care scria necesitatea creării și lansării în spațiu a unui telescop de mare putere. Propunerea a ajuns la NASA care, în 1971, a dat undă verde proiectului.

După ce au obținut finanțare guvernamentală, oamenii de știință s-au apucat de lucru, iar telescopul spațial urma să fie lansat în 1983, dar câteva întârzieri de natură tehnică au împins programarea lansări până în 1986. Însă nici atunci nu a fost momentul, din cauza accidentului nefericit, în care naveta Challenger a explodat la un minut după lansare, omorând toți cei șapte astronauți de la bord.

Au mai trecut alți doi ani până când se se pună din nou problema lansării telescopului Hubble în spațiu.

Primul telescop spațial a fost, într-un final, lansat de pe pământ, cu ajutorul navetei Discovery, în data de 24 aprilie 1990. Proiectul inițial a costat 1,5 miliarde de dolari. Însă Hubble a avut probleme cu echipamentele chiar de la început. Imaginile veneau înapoi neclare, de neutilizat. Au mai trecut încă trei ani până când NASA a reușit să facă o misiune spațială pentru repararea defecțiunii. ”Ochiul din cer” al pământenilor, telescopul spațial Hubble transmite aproximativ 120 de gigabytes de date științifice în fiecare săptămână. Aceasta ar fi aproximativ 1.097 de metri de cărți pe un raft. Colecția de imagini și date este stocată pe discuri magneto-optice, iar bateriile telescopului Hubble se încarcă de la soare. Mai mult decât imagini frumoase, datele colectate au oferit o perspectivă asupra universului, de la obiecte apropiate, până la cele mai îndepărtate galaxii, cu fotografii incredibile cu supernove, nebuloase și chiar găuri negre. Hubble a descoperit dovezi ale unei găuri negre care înghite stele și asta chiar în anul în care a împlinit 30 de ani de când e în spațiu.

Ascultați rubrica ”Pagina de istorie” în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața de la 7.55 și de la 9.55 și după amiaza de la 17.20, numai la RFI România