Trei cercetători împart Premiul Nobel pentru Fizică, ediția 2021

Academia Suedeză de Ştiinţe  a anunțat marți că Premiul Nobel pentru Fizică se acordă, în 2021, cercetătorilor Syukuro Manabe, Klaus Hasselmann şi Giorgio Parisi pentru "pentru contribuţii inovatoare la înţelegerea sistemelor fizice complexe".

Syukuro Manabe şi Klaus Hasselmann au fost premiați pentru contribuția lor științifică la studierea și predictibilitatea schimbărilor climatice, iar Giorgio Parisi a fost recompensat pentru contribuția la cunoașterea ”fluctuațiilor sistemelor fizice, de la scară atomică la scară planetară”.

”Cei trei laureaţi de anul acesta împart premiul pentru studiile lor referitoare la fenomene haotice şi aparent aleatorii...", se arată în argumentația Comitetului Nobel.

Syukuro Manabe (n. 1931, Ehime, Japonia) este profesor la Princeton University, SUA. Klaus Hasselmann (n 1931, Hamburg, Germania) este profesor la Max Planck Institute for Meteorology, Hamburg, iar Giorgio Parisi (n. 1948, Roma, Italia) este profesor la Universitatea Sapienza din Roma.

Între anii 1901 şi 2019 au fost acordate 113 premii Nobel pentru Fizică. Din total, 47 au fost acordate câte unui cercetător. Trei femei se regăseau până anul acesta în lista laureaţilor: Marie Curie (1903), Maria Goeppert-Mayer (1963) şi Donna Strickland (2018).

Albert Einstein a fost recompensat cu Premiul Nobel pentru fizică în 1921.

Sezonul Nobel 2021 va continua miercuri, cu anunțarea premiului pentru Chimie. Laureatul premiului Nobel pentru Literatură va fi anunţat joi. Urmează, vineri, anunţul câştigătorului premiului Nobel pentru Pace. Premiul Riksbank Sveriges în Ştiinţe Economice, acordat în memoria lui Alfred Nobel, va fi anunţat luni, 11 octombrie.

Toate anunţurile vor fi transmise prin streaming, pe site-ul Nobelprize.org.