Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Respiratoare construite gratis de studenții francofoni pentru 45 de țări

slim_khalbous.jpg

Slim Khalbous, Ministrul Tunisian al Educației Naționale și rector al Agenției Universitare a Francofoniei
Slim Khalbous, Ministrul Tunisian al Educației Naționale și rector al Agenției Universitare a Francofoniei
Image source: 
RFI, Eduard Vasilică

Studenții francofoni au construit respiratoare artificiale pe care le-au pus gratuit la dispoziția spitalelor din 45 de țări, la începutul pandemiei, spune la RFI, Slim Khalbous, Ministrul Tunisian al Educației Naționale și rector al Agenției Universitare a Francofoniei. AUF a reacționat rapid la declanșarea epidemiei pentru a găsi soluții de predare și sprijin al sistemelor sanitare în același timp.

Slim Khalbous: Noi am facut un plan amplu privind Covid, un plan de sprijin al universităților. Prima necesitate a fost, fără îndoiala, continuarea cursurilor la distanță. Noua realitate a fost o supriză, mulți nu erau pregătiți, studenții nu aveau tablete, nu aveau computere. Conexiunea la internet a anumitor universități era foarte slabă și nu putea permite prea multe accesări în același timp. Ceea ce noi am făcut în primul rând, a fost să deschidem platforma AUF gratis pentru toți membrii noștri. Gratis. Utilizarea ei a explodat. Aveam aproximativ 200 de cursuri online, iar în cateva luni am ajuns la 1.600 de cursuri. Din fericire, din punct de vedere tehnologic, platforma a făcut față. Această platformă se regăsește în Tunisia. Avem un institut specializat de învățământ la distanță, IFIC, cu sediul la Tunis, dar care lucrează pentru întreaga lume. Pe această platformă, avem astăzi universități din 45 de țări diferite. Doar în ceea ce privește medicina, în acest moment, avem 9.000 de studenți care fac cursuri exclusiv online pe platforma AUF.

A doua problemă pe care am avut-o, a fost accesul la documentație. Studenții nu mai puteau merge la bibliotecă, nu toate bibliotecile erau digitalizate, deci era nevoie ca studenții să poată descărca documente. Așa că am deschis biblioteca digitală a AUF, tot gratis. Înainte, era nevoie să plătești pentru anumite cursuri, iar noi am facut accesul gratis: studenții și profesorii au acces la toate documentele din baza de date. Apoi ne-am întrebat: de ce nu ar încerca universitățile să dea soluții contra Covid? Noi avem soluții contra pandemiei. Așa că am lansat un apel de proiecte către laboratoare, ingineri, cercetători și le-am spus: Iată, cei care dau o soluție concretă contra problemelor generate de Covid, aplicabilă în trei luni, primește finanțare. Inițial am oferit un milion de euro pentru aceste oferte. Apelul a avut un succes impresionant. Am primit 2.000 de propuneri.

Reporter: Și cum sunau acestea? Dați-mi câteva exemple...

Slim Khalbous: De exemplu, ni s-a propus crearea unui aparat care ajută pacienții să respire, aparat care funcționează imediat, nu costă scump și poate fi pus rapid la dispoziția spitalelor. Soluția a fost pusă în practică în toată Africa, în Haiti, în Vietnam.... de fapt, aparatul a fost pus în funcțiune în 45 de țări.

Reporter: Vorbim despre masinile care ajută plămânii să respire... mașinile acelea care sunt foarte scumpe...

Slim Khalbous: Da, acelea. Dar respiratoarele AUF nu sunt scumpe deoarece sunt fabricate cu materialele disponibile în universități, de către studenți și oferite spitalelor. Alți studenți au inventat roboți așa încât medicii să nu intre la bolnavi. Am văzut acestă soluție la Beirut, universitatea de acolo se numără printre câștigători. Tinerii inginieri au realizat un robot cu brațe care lua medicamentele, iar medicul ghida robotul din cabinet pentru a ajunge la bolnavi. Astfel nu era contact pentru a evita contaminarea.

Reporter: Cum credeți că se va desfășura predarea pe viitor?

Slim Khalbous: Noi, cei de la AUF, credem că abordarea hibridă va funcționa și după criză. Nu vom fi total online deoarece avem nevoie de contact, avem nevoie să ne vedem. Există, de asemenea, o întreagă serie de lucruri pe care nu le poți preda online. E vorba de cursurile tehnice care se predau în laboratoare. Nu poti face online teste de chimie, de exemplu...

Reporter: Riști să creezi explozii acasă...

Slim Khalbous:  Vom învăța să le combinăm pe cele două. Să facem predare fizică, iar o parte din predare să fie la distanță. Acest lucru va necesita o adaptare în ceea ce îi privește pe profesorii mai în vârstă. Profesorii au dificutăți la momentul actual, de aceea e important să îi ajutăm prin programe de formare. Studenții de astăzi s-au născut cu internetul, s-au născut cu rețelele sociale, ei nu au nevoie să invețe aceste lucruri, vin natural. Profesorii sunt în activitate de mai mult timp, sunt obișnuți cu un anumit sistem, anumite metode de predare, iar lor le vine mai greu să se adapteze online. În noua strategie a AUF, vom propune profesorilor, noi nu obligăm pe nimeni, cursuri de adaptare la noile metode de predare, la noile tehnologii. Cred că multe universități din România vor colabora la aceste cursuri deoarece au profesori de top, dar au nevoie de adaptare la noile tehnologii pentru predare.

Reporter: Cred că există acestă nevoie peste tot în lume.

Slim Khalbous: Da, peste tot în lume. Este o nevoie universală. În ceea ce privește platforma AUF, este important să le spunem ascultătorilor noștri, că în 2022, AUF va lansa cea mai mare platformă universitară din lume. Multe universități au propriile lor platforme de predare online, dar noi vom crea platforma platformelor. Aceasta va interconecta toate universitățile membre ale AUF. Pe toate, din toată lumea. Astfel, o conferință precum Săptămâna Universitară a Francofoniei din România, va putea fi urmărită în direct, în intreaga lume. Și, în primul rând, va fi interactivă, se vor putea face schimburi de informații.

Reporter: Și, presupun că studenții români vor putea participa, de exemplu, la anumite cursuri, oriune...

Slim Khalbous: Da, oriunde.