Manipularea genetică, o posibilă soluție pentru salvarea recifurilor de corali

Într-un laborator din Florida, oamenii de știință încearcă să ajute coralii să se protejeze împotriva schimbărilor climatice prin manipulare genetică. Un pariu disperat, dar necesar, consideră ei.

Cercetătorii încearcă să stabilească dacă transplantul de celule stem din soiuri de corali mai rezistente la creșterea temperaturii și acidității oceanelor poate salva coralii mai vulnerabili.

Prin urmare, îngrijorarea legată de încălzirea globală îi împinge să încerce să modifice genetic organismele pentru a le asigura supraviețuirea.

„Coralii mor într-un ritm alarmant și nu sunt capabili să reziste șocului schimbărilor climatice”, explică pentru AFP, Nikki Traylor-Knowles, cordoonatoarea echipei responsabile de studiu la Universitatea din Miami.

„În această etapă, trebuie să încercăm totul și să vedem ce funcționează”, a declarat ea.

Proiectul reprezintă una dintre nenumăratele inițiative susținute de organizația non-guvernamentală Revive and Restore din San Francisco, care percepe manipularea genetică drept un bun instrument de conservare a speciilor de animale și plante pe cale de dispariție.

Corali examinați la microscop într-un laborator de la Rosenstiel School of Marine, 27 octombrie 2021, Miami, Florida CHANDAN KHANNA AFP

Organismele au supraviețuit pe Pământ de-a lungul timpului, evoluând sau deplasându-se în locuri în care habitatul și temperaturile erau primitoare. Dar astăzi, schimbările climatice perturbă mediul prea repede pentru ca acest mecanism natural de adaptare să fie suficient.

Timpul se scurge, avertizează Ryan Phelan, co-fondatoarea Revive and Restore. „Va trebui să intervenim, sau le vom pierde”, avertizează ea.

Preocuparea față de corali este un subiect deosebit de dezbătut, deoarece oceanele absorb mai mult de 90% din excesul de căldură emis gazele cu efect de seră, protejând pământul, dar generând astfel valuri de căldură oceanice de lungă durată, care împing multe specii de corali la epuizare.

Încălzirea globală, împreună cu poluarea și pescuitul în exces, au distrus 14% din recifele de corali ale lumii între 2009 și 2018, potrivit unui raport al Rețelei Globale de Monitorizare a Recifelor de Corali (GCRMN).

Observarea microscopică a coralilor într-un laborator din Miami, 27 octombrie 2021 în Florida CHANDAN KHANNA AFP

Mai mult de jumătate din cele 8 milioane de dolari din fondul Revive and Restore sunt direcționate către proiecte care contribuie la conservarea coralilor.

„Reguli adecvate”

„Premisa noastră este că instrumentele pe care le dezvoltăm pentru corali pot fi folosite și pentru alte specii marine”, precum varecul, o algă brună care se găsește pe coasta Americii de Nord, stridiile sau stelele de mare, precizează Bridget Baumgartner, de la Revive and Restore.

Alte studii genetice sponsorizate de ONG-ul din Statele Unite au permis clonarea unor purici cu picioare negre din celulele înghețate ale unui strămoș și pe cele ale unui calul sălbatic mongol (Przewalski), care ar putea salva speciile respective de extincție.

Cercetătoarea Nikki Traylor-Knowles studiază coralii pentru a-i ajuta să se protejeze de schimbările climatice, 27 octombrie 2021 la Miami, Florida.CANDAN KHANNA AFP

Nașterea acestor animale este, potrivit Revive and Restore, dovada eficienței studiilor genetice. În timp ce manipularea genetică poate provoca îngrijorare, din cauza riscului de malformații sau alterare a plantelor sau animalelor, cu consecințe imprevizibile asupra naturii, Henry Greely, profesor de drept specializat în știință și genetică la Universitatea Stanford, consideră că tentativa de conservare a speciilor pe cale de dispariție, în special a coralilor, justifică utilizarea unei astfel de tehnologii.

„Sunt în favoarea acestei abordări, dacă este realizată cu grijă, cu reguli adecvate și cu prudență”, adaugă el.

Gregory Kaebnick, de la institutul de cercetare The Hastings Center, susține și el ingineria genetică a organismelor, observând că riscul ca o vietate modificată genetic să scape de sub control este mai mic decât riscul de a nu face o schimbare durabilă și eficientă.

„Nu sunt foarte încântat că trebuie să aducem modificări coralilor ca să supraviețuiască, dar poate că asta trebuie să facem”, concluzionează el.

Traducere de Irina Șerban după articolul publicat de France 24.