Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France

O etapă crucială a misiunii telescopului James Webb s-a încheiat cu succes

telescop.png

Inginerii NASA de la baza din Baltimore se felicită, 8 ianuarie 2022
Sursa imaginii:
© Bill Ingalls, AFP via France24

La două săptămâni de la lansare, telescopul spațial James Webb a ajuns deja la cca 1 milion de kilometri de Terra și a finalizat cu succes o etapă crucială a misiunii sale: desfășurarea echipamentelor și mai ales a oglinzii principale, care are un diametru de 6,5 metri. Peste 5 cinci luni telescopul urmează să ajungă pe orbita finală, la 1,5 milioane de kilometri de Pământ, transmite France 24.

Datorită dimensiunilor sale, oglinda nu a putut fi instalată încă de la lansare în poziția de lucru în naveta care transportă telescopul.

Cele două componente principale ale oglinzii au fost montate pe poziție în două etape, una vinerea trecută și a doua sâmbătă dimineață, conform programului stabilit, după cum a precizat NASA, care a transmis imagini în direct cu operatorii de la baza de control de pe Pământ aplaudând la finalul operațiunii.

Manevrele de securizare a poziției finale continuă și în prezent.

”Sunt foarte emoționat, este o etapă extraordinară”, a declarat responsabilul pentru misiuni științifice NASA, Thomas Zurbuchen.

Instalarea oglinzii, dar și cea a scutului termic, realizată tot săptămâna trecută, sunt operațiuni extrem de riscante, care nu au mai fost realizate în aceste condiții niciodată până acum, precizează el.

Alcătuit din cinci straturi, fiecare de dimensiunea unui teren de tenis, dar mai subțire decât un fir de păr, scutul termic are rolul de a proteja instrumentele științifice ale telescopului de căldura Soarelui.

Fiecare segment hexagonal al imensei oglinzi, placată cu aur pentru a reflecta mai bine lumina, urmează să fie ajustat cu minuțiozitate.

Astronomii din lumea întreagă pot răsufla ușurați, misiunea are acum șanse maxime de reușită, mai scrie France24.

Cu o valoare estimată la 10 miliarde de dolari, James Webb este teleghidat de la o bază din Baltimore, pe coasta de est a Statelor Unite.

Cel mai puternic telescop construit vreodată de oameni, James Webb urmează să transmită, peste cca cinci luni, când va ajunge pe orbita finală, imagini cu primele galaxii din univers, formate cu doar cca 200 de milioane de ani înainte de Big Bang.

Va studia de asemenea mai multe exoplanete care orbitează în jurul unor stele îndepărate, va studia atmosfera acestora în încercarea de a stabili dacă există condiții propice apariției vieții, dar va face și observații asupra sistemului nostru solar, mai ales asupra planetei Marte și asupra Europei, un satelit al lui Jupiter.

Marea noutate științifică ce caracterizează acest telescop este că el funcționează pe baza razelor infraroșii de lungime de undă mică și medie, invizibile pentru ochiul uman. În consecință instrumentele de la bordul său nu pot funcționa decât în obscuritate totală și la temperaturi extrem de scăzute, de sub – 200 grade Celsius.

Este prevăzut să rămână în funcțiune cel puțin cinci ani și cel mult 10 ani.

Traducere după articolul publicat de France24