Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France

Imagini cu primele galaxii formate în Univers, captate în premieră de telescopul spațial James Webb

nasa.jpg

Fragment din prima imagine transmisă de James Webb, considerată a fi cea mai adâncă și mai clară imagine a Universului văzută vreodată. Este vizibilă galaxia SMACS 0723 dar și alte mii de galaxii care nu au mai fost văzute niciodată până acum
Sursa imaginii:
NASA, ESA, CSA, and STScI

Imagini cu primele galaxii formate în Univers, la scurt timp după Big Bang, considerate a fi cele mai îndepărtate imagini din spațiu văzute până acum de om, capturate de telescopul spațial James Webb, au fost prezentate luni la Casa Albă în premieră în cadrul unui eveniment de previzualizare la care a participat administratorul NASA, Bill Nelson, transmite France24.

"Este cea mai profundă imagine a universului nostru care a fost realizată vreodată", a precizat Nelson.

Grupul de galaxii este prezentat aşa cum a apărut, în urmă cu 4,6 miliarde de ani.

Imaginea, realizată de Camera în infraroşu a lui Webb, lansat pe orbită în urmă cu șase luni, este compusă din imagini realizate la diferite lungimi de undă ale luminii pe parcursul a 12,5 ore. Cele mai profunde câmpuri ale Telescopului Spaţial Hubble au avut nevoie de săptămâni pentru a fi captate.

Noi imagini în cursul zilei de azi

NASA a anunțat că va prezenta marți o nouă serie de imagini, cu Nebuloasa Carina, WASP-96b, Nebuloasa Inelului Sudic şi Quintetul lui Stephan. Transmisia va avea loc online și poate fi urmărită aici

Situată la 7.600 de ani-lumină depărtare, nebuloasa Carina este o ”pepinieră stelară”, unde se nasc stelele. Este una dintre cele mai mari şi mai strălucitoare nebuloase de pe cer şi găzduieşte multe stele mult mai masive decât soarele nostru.

Studiul lui Webb, cel mai puternic telescop lansat vreodată în spațiu, asupra planetei gigantice cu gaz WASP-96b va fi primul spectru complet colorat al unei exoplanete. Spectrul va include diferite lungimi de undă de lumină care ar putea dezvălui noi informaţii despre planetă, cum ar fi dacă aceasta are sau nu o atmosferă.

Descoperită în 2014, WASP-96b se află la 1.150 de ani-lumină de Pământ. Ea are jumătate din masa lui Jupiter şi completează o orbită în jurul stelei sale la fiecare 3,4 zile.

Nebuloasa Southern Ring se află la 2.000 de ani-lumină de Pământ. Această mare nebuloasă planetară include un nor de gaz în expansiune în jurul unei stele muribunde.

Vederea telescopului spaţial asupra Quintetului lui Stephan va dezvălui modul în care galaxiile interacţionează unele cu altele.

Acest grup compact de galaxii, descoperit pentru prima dată în 1787, este situat la 290 de milioane de ani lumină distanţă, în constelaţia Pegasus. Patru dintre cele cinci galaxii din grup "sunt blocate într-un dans cosmic de întâlniri apropiate repetate", potrivit unui comunicat al NASA.

Înapoi în timp

Misiunea telescopului Webb, care iniţial trebuia să dureze 10 ani, are suficientă capacitate de combustibil pentru a funcţiona timp de 20 de ani, potrivit administratorului adjunct al NASA, Pam Melroy.

"Webb poate vedea înapoi în timp, imediat după Big Bang, căutând galaxii care sunt atât de îndepărtate, încât lumina a avut nevoie de multe miliarde de ani pentru a ajunge de la acele galaxii la noi", a declarat Jonathan Gardner, cercetător principal adjunct al proiectului la NASA, în timpul unei conferinţe de presă recente.

Obiectivul iniţial al telescopului a fost acela de a vedea primele stele şi galaxii ale universului, urmărind, în esenţă, "cum universul și-a aprins pentru prima dată luminile", a declarat Eric Smith, cercetător al programului Webb şi cercetător şef al Diviziei de Astrofizică a NASA.