Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France

Descoperirea arheologică ce ar putea rescrie istoria omenirii

descoperirea_arheologica_putea_rescrie_istoria_omenirii.jpg

Cercetătorii au descoperit 47 de dinţi fosilizaţi într-o peşteră din China (Foto: Reuters/S. Xing/X-J. Wu)

Oamenii de ştiinţă au găsit într-o peşteră din China zeci de dinţi umani fosilizaţi ce datează de acum aproximativ o sută de mii de ani. Descoperirea demonstrează că oamenii au trăit în Asia încă de acum 80 de mii de ani, cu 20 de mii de ani mai devreme decât se credea iniţial, arată un studiu publicat în revista Nature.

Specia noastră, Homo sapiens, a apărut în Africa în urmă cu 200 de mii de ani, extinzându-se apoi pe alte continente. Teoria acceptată în prezent este aceea că omul a ajuns în sudul Asiei de astăzi acum 60 de mii de ani.

Oamenii de ştiinţă sunt însă pe punctul de a-şi revizui cercetările, după descoperirea făcută în China, care demonstrează că omul a ajuns pe continentul asiatic în urmă cu 80 de mii de ani.

Şi atunci de ce nu a ajuns şi în Europa mai devreme de acum 35-40 de mii de ani? O posibilă explicaţie este că neanderthalienii din Eurasia au respins populaţiile migratoare, până în momentul în care ei înşişi au început să dispară încetul cu încetul. Altă explicaţie ar fi aceea că Homo sapiens erau o specie tropicală şi deci frigul din Europa de astăzi nu le-ar fi priit, preferând să migreze din Africa nu către nord, ci mai degrabă spre est, adică spre sudul Chinei, spun autorii studiului.

Fosilele găsite într-o peşteră din provincia chineză Hunan ar putea însemna că oamenii au migrat spre Asia în mai multe etape, conform uneia dintre autoarele studiului, Maria Martinon-Torres, de la University College London.

Cercetătorii au descoperit în total 47 de dinţi fosilizaţi. Trebuie precizat că datarea nu a fost făcută direct, oamenii de ştiinţă analizând mostrele de minerale şi fosilele animale din apropiere. Ei au ajuns la concluzia că dinţii au vârsta cuprinsă între 80 de mii şi 120 de mii de ani.

Cercetătorii nu au găsit nici o unealtă de piatră lângă dinţii fosilizaţi, ceea ce ar putea însemna că oamenii respectivi nu trăiau în acea peşteră, ci că rămăşiţele lor au fost târâte acolo de animale de pradă.

"Este uluitor, e una dintre cele mai importante descoperiri făcute în Asia în ultimul deceniu!", declară un arheolog de la Universitatea Oxford, Michael Petraglia, care nu a fost implicat în acest studiu.

Alţi savanţi sunt însă ceva mai sceptici şi cer analize suplimentare înainte de a spune fără nici o urmă de îndoială că e vorba de o descoperire extraordinară.

O expertă de la Universitatea din New York, Shara Bailey, care nu a participat la studiu spune că unii dinţi par să fie afectaţi de carii, lucru neobişnuit pentru oamenii de acum 80 de mii de ani. Ea precizează că dinţii cariaţi au început să fie o trăsătură normală a omului de-abia după ce agricultura a schimbat dieta umană acum aproximativ zece mii de ani.