Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Studiu: Maşinile fără şofer ar putea crea ambuteiaje masive

Maşinile fără şofer dezvoltate de companii precum Google sau Tesla ar putea reprezenta o problemă în plus în trafic. Cel puţin asta reiese dintr-un studiu realizat de cercetători britanici şi americani. Analiza prezintă avantajele, dar şi posibilele neajunsuri ale revoluţionarului tip de autoturism.

Maşinile fără şofer înseamnă teoretic un număr mai mic de accidente rutiere, mai puţine ambuteiaje şi mai multă relaxare pentru pasageri.

Practic, însă, o astfel de maşină robotizată aduce şi unele necazuri, spun cercetătorii de la Universitatea din Leeds şi cea din Washington. Cu cât maşinile fără şofer devin mai atrăgătoare, cu atât va creşte numărul de cumpărători. Asta înseamnă din ce în ce mai multe asemenea autoturisme pe străzi, pentru că oamenii care fac naveta cu trenul sau autobuzul se vor orienta către acest nou tip de vehicul. Şi la urma urmei de ce nu, ar putea spune unii, din moment ce proprietarul unei astfel de maşini nu mai trebuie să-şi bată capul cu şofatul, putând sta relaxat pe scaun sau pe bancheta din spate şi să citească ziarul sau să-şi pregătească proiectele pe care urmează să le prezinte la şedinţa de la serviciu.

Atunci, cum rămâne cu reducerea ambuteiajelor?, se întreabă autorii studiului, care atrag atenţia că odată devenite extrem de populare, aceste maşini vor umple străzile, iar ambuteiajele vor fi monstruoase.

Producătorii maşinilor fără şofer spun că ele economisesc energie. Teoretic, acest lucru este adevărat. Practic, însă, în timp ce se relaxează pe bancheta din spate, pasagerul maşinii va folosi telefonul mobil sau tableta pe toată durata drumului. Iar asta înseamnă tot consum de energie.

În plus, fiind o maşină care nu necesită şofer, ea va deveni atractivă automat pentru persoanele care nu ştiu sau nu pot să şofeze, de exemplu bătrânii sau persoanele cu handicap, ceea ce poate însemna ambuteiaje masive.

Atunci, care e soluţia? Autorii studiului propun ca maşinile fără şofer să fie dimensionate după nevoile fiecărui cumpărător. De ce să cumperi o maşină pentru cinci sau opt pasageri, în care să meargă o singură persoană?

O altă soluţie ar fi ca maşinile fără şofer să fie folosite mai mult ca taxiuri. Dacă un client are garanţia că va ajunge la timp la destinaţie, atunci nu va mai fi tentat să-şi cumpere şi el o astfel de maşină, spun autorii studiului.