Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Studiu: Ce riscă şoferii care folosesc sistemul hands-free la volan?

Ideea că şoferii sunt în siguranţă dacă folosesc sistemul hands-free când vorbesc la telefon este greşită. Asta spun cercetătorii britanici de la Universitatea Sussex, care au făcut un studiu bazat pe o serie de experimente, potrivit Live Science.

Oamenii de ştiinţă avertizează că o convorbire telefonică poate fi periculoasă la volan, chiar dacă şoferul are ambele mâini libere să conducă.

Explicaţia este că discuţia în sine presupune de multe ori ca şoferul să-şi pună la lucru imaginaţia, spun autorii studiului. Acest lucru este periculos la volan, mai ales dacă şoferul e pus în situaţia de a vizualiza în mintea lui anumite imagini aduse în discuţie de persoana de la celălalt capăt al firului.

Concret, dacă un conducător auto trebuie să-şi imagineze o scenă anume, atenţia lui la volan scade şi devine mai puţin capabil de a observa potenţialele pericole din trafic.

Autorii studiului au ajuns la această concluzie, după ce au făcut o serie de experimente. 60 de oameni au fost împărţiţi în trei grupuri de câte 20, care au condus maşina într-un simulator auto, în timp ce pe ecran apăreau tot felul de potenţiale pericole pentru şofer. În tot acest timp, cercetătorii au numărat de câte ori apasă şoferii pedala de frână.

Voluntarii din primul grup nu au avut parte de nici un factor care să le distragă atenţia la volan. Cei din al doilea grup au fost rugaţi să răspundă la unele întrebări în timp ce conduceau maşina pe simulator. Un detaliu important aici: întrebările primite presupuneau ca şoferii să vizualizeze cu ochii minţii anumite imagini, de exemplu imaginea unei persoane care vâsleşte într-o barcă, stând cu spatele spre partea din faţă a bărcii. O asemenea întrebare i-a determinat pe conducătorii auto să vizualizeze barca în mintea lor.

În fine, voluntarii din a treia categorie de participanţi la studiu au răspuns în timp ce conduceau pe simulator, la unele întrebări care nu presupuneau prea multă imaginaţie, de exemplu dacă limba oficială a Mexicului este spaniola.

Cercetătorii au descoperit că persoanele din primul grup, adică şoferii cărora nu li s-a distras atenţia deloc, au identificat cele mai multe pericole în trafic. La polul opus s-au aflat conducătorii auto din a doua categorie, mai exact cei care au fost nevoiţi să-şi pună imaginaţia la lucru.

Într-un alt experiment, autorii studiului au analizat mişcările ochilor şoferilor participanţi la cursa pe simulatorul auto şi au ajuns la concluzia că persoanele cărora li s-a cerut să-şi imagineze un careu cu nouă pătrate, prin care trebuie să circule cu maşina au picat testul atenţiei la volan. Concret, aceşti şoferi au observat pericolele din trafic, dar nu au şi reacţionat la ele.

Cercetătorii spun că discuţia la telefon în timpul şofatului e mai periculoasă decât atunci când conducătorul auto vorbeşte cu un pasager din maşină. Explicaţia ar fi că persoana respectivă ştie să se oprească din vorbit atunci când sesizează un potenţial pericol în trafic.

Prin urmare, spun experţii britanici, cel mai sigur telefon din maşină este cel care stă închis.