Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


La Dacia nu va fi grevă, conflictul de muncă a fost închis

Sindicatul de la uzina Dacia din Pitești a ajuns la o înțelegere salarială cu reprezentanții Renault și a semnat un contract valabil pentru tot anul. În acest fel a fost închis conflictul de muncă, declanșat la începutul săptămânii trecute, după ce sindicaliștii refuzaseră propunerile conducerii companiei.

Negocierile din ultimele zile au dus la o creștere salarială de 150 de lei pentru muncitori și funcționari și de 100 de lei pentru angajații din celelalte sectoare ale uzinei. Pe lângă aceste creşteri salariale generale pentru cele două categorii, în aprilie ar urma să aibă loc o majorare individuală de 1,9% pentru personalul TESA - primul nivel de management şi de 3% pentru TESA - middle management.

Majorarea de salarii se aplică chiar din această lună și, în plus, în mai, angajații de la Dacia vor primi o așa numită ”primă de rezultat”, de 1.410 de lei, pentru vânzările bune din anul trecut. Și asta nu e tot - valoarea tichetelor cadou, primite de angajați la 8 martie și de Crăciun, se va modifica la 70 de lei.

Negocierile nu au fost lipsite de momente tensionate, spun reprezentanții sindicatului, în vreme ce conducerea Dacia anunţa, acum o săptămână, că poate face o nouă ofertă sindicatului numai dacă va exista ”deschidere pentru negociere”. Reprezentanții patronatului, care spuneau că salariul mediu brut al muncitorilor a fost anul trecut de 4.300 de lei brut, declarau că în cazul unei greve, vor decide împreună cu Renault măsurile care trebuie luate privind activitatea pe termen scurt sau proiectele viitoare.

Acum lucrurile s-au liniștit, cel puțin pentru un an de zile, spune la RFI viceliderul sindical de la Dacia, Ion Iordache.

În urmă cu două săptămâni, reprezentanţii constructorului auto au anunţat că încheierea unui Contract Colectiv de Muncă pe doi ani (2015 - 2016) ar permite garantarea unor volume de fabricaţie la un nivel ridicat pe următorii doi ani şi, în consecinţă, menţinerea celor trei schimburi.

Vânzările Dacia au crescut cu 19% anul trecut, la 511.000 de autovehicule, principala piaţă fiind în continuare Franţa, cu aproape 105.893 de unităţi, în timp ce în România livrările au avansat tot cu 19%, la 29.625 de unităţi, echivalentul unei cote de piaţă de 31,2%.

”2014 va intra în istoria Dacia, deoarece am vândut peste 500.000 de unităţi. Dacia intră, astfel, într-un grup foarte restrâns al constructorilor care comercializează 500.000 de maşini pe an. Trecem peste jumătate de milion de maşini vândute, fiind printe cei mai dinamici din Europa. Este o sursă de mândrie importantă. Trandul angajat de Dacia este pozitiv, cu o creştere 19%, avans important faţă de 2013. Remarcăm creştere în multe ţări, inclusiv în România”, spunea, la începutul săptămânii, Jan Ptacek, director comercial Dacia.

Reprezentantul constructorului auto nu a menţionat câte automobile Dacia au fost vândute din producţia uzinei de la Mioveni şi câte au provenit de la fabrica din Tanger (Maroc).

La Mioveni sunt fabricate modelele Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway, Duster şi Renault Symbol. În Maroc sunt produse modelele Sandero, Sandero Stepway, Dacia Dokker, şi Lodgy.

Cel mai vândut model a fost Sandero, cu 169.000 de unităţi, din care 80% în Europa Occidentală, iar din acesta vânzările de Sandero Stepway au o pondere de peste 50%.

Pe locul 2 ca vânzări se află Duster, cu 160.318 unităţi vândute, lideri fiind pieţele din România, Franţa şi Spania. Dacia a vândut, de asemenea, 100.000 de modele Logan, cel mai multe în România, dar şi alte ţări din Europa de Est.

 
Ascultă interviul acordat de Ion Iordache, viceliderul Sindicatului Automobile Dacia