Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


România, locul 45 din 65 de state în clasamentul Pisa

oecdpisa.jpg

România, locul 45 din 65 de state în clasamentul Pisa

Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi-a publicat marţi noul clasament Pisa, o referinţă internaţională care are ca obiect evaluarea cunoştinţelor şi competenţele tinerilor de 15 ani din toată lumea. Au fost testaţi astfel 510 mii de elevi din 65 de ţări. Examenele, identice pentru toată lumea, au avut loc la trei materii: matematica - considerată cea mai importantă - ştiinţele şi cititul. În fruntea clasamentului se află ţări asiatice în timp ce Franţa ocupă locul 25, în media OCDE. România în scimb nu ajunge decât pe locul 45 din 65.

Asia de sud-est monopolizează primele 7 locuri ale clasamentului Pisa 2012. Cap de listă, Shanghai (China) urmat de Singapore, Hong-Kong, Taipei, Corea de Sud, Macao şi Japonia. Pe locul 8 în fine şi o ţară neasiatică, mai exact una europeană, în speţă Liechtenstein, urmat de Elveţia, Olanda, Estonia şi Finlanda, aceasta din urmă pierzând locuri în clasament faţă de precedentele topuri din ultimii 15 ani. Shanghai, prima din clasament, a participat pentru prima dată la testele Pisa în 2009. De atunci şi până azi, Shanghai dar şi Hong-Kong şi Singapore şi-au ameliorat semnificativ performanţele, lucru care explică şi reculul înregistrat de Finlanda. Cu cât participă mai multe ţări, cu atât concurenţa e mai aprigă, notează autorii clasamentului Pisa, o anchetă care se realizează o dată la trei ani, din 2000 încoace, sub egida OCDE. La prima ediţie au luat parte 30 de ţări, la actuala au fost luate în calcul de două ori mai multe. În acest ultim clasament Pisa 2012, Franţa pierde puţin teren şi ajunge pe locul 25 din cauza unor performanţe mai slabe la matematică dar se menţine în media OCDE. În fine România se clasează pe locul 45, în urma Sloveniei, Ungariei şi Serbiei dar înaintea unor ţări precum Bulgaria, Cipru, Albania sau Peru, această ţară sud-americană fiind ultima din clasamentul general în care figurează 65 de ţări de pe toate continentele.

 Cum se explica rezultatele bune ale asiaticilor? Explicaţia este simplă, spune Eric Charbonnier, specialist al educaţiei la OCDE: "Sistemele educative asiatice funcţionează bine pentru că cer multe lucruri de la elevi. Există apoi o cultură a educaţiei: părinţii, elevii, profesorii - toată lumea merge în aceeaşi direcţie, munceşte cu acelaşi obiectiv: ameliorarea performanţelor şi corectarea greşelilor. În plus copiilor li se oferă condiţii optime pentru învăţat. Nu în ultimul rând, formarea învăţătorilor şi a profesorilor este şi ea parte din cheia reuşitei. Toate ţările din fruntea clasamentului care au progresat au pus formarea dascălilor în centrul sistemului. Astfel, Japonia dar şi Polonia sau Estonia, au instaurat politici ambiţioase ca să obţină învăţători calificaţi, cu diplome de studii superioare. În prealabil, cei mai bun studenţi au fost atraşi spre acest sector, uneori cu salarii mai ridicate, mai spune specialistul OCDE.

De partea sa, secretarul general al organizaţiei Angel Gurria spune în preambulul raportului că unul din obiectivele clasamentelor Pisa este "să permită guvernelor şi educatorilor să identifice politicile eficiente pe care le pot apoi adapta la situaţia fiecărui stat. Astfel Germania a trăit în 2000, cu ocazia primului test, un adevărat "şoc Pisa". Berlinul a reuşit între timp să-şi reducă inegalităţile. Parisul în schimb bate pasul pe loc. Cum se explică stagnarea Franţei, ce se subliniază în raportul Pisa 2012?

 Franţa reuşeşte încă să se menţină în media OCDE dar inegalităţile şcolare se tot adâncesc din 2003 încoace. În Franţa sistemul şcolar este şi mai diferenţiat decât acum 9 ani, afirmă ancheta Pisa 2012. Surprinzător, pentru o ţară pe a cărei deviză naţională apare tocmai cuvântul "egalitate" notează unii comentatori. Rezultatul este că elevii defavorizaţi au tot mai puţine şanse să reuşească la şcoală. "În Franţa legătura între mediul socio-economic şi performanţa elevului este mult mai profundă decât în majoritatea ţărilor OCDE" subliniază ancheta. În plus, "copiii de imigranţi au de două ori mai multe şanse decât ceilalţi să se numere printre elevii în dificultate". Pe scurt, Franţa oferă un sistem şcolar foarte bun elevilor excelenţi, cei care sunt de exemplu înscrişi în liceele cele mai bune din oraş. Restul aproape că nu mai contează, o situaţie ce are repercusiuni şi în alte domenii. Astfel, Franţa se numără şi printre ţările în care disciplina este cel mai puţin respectată la şcoală.

Specialiştii de la OCDE sunt de părere că acualele reforme introduse de guvernul socialist merg în sensul bun: modificarea ritmurilor şcolare adică 5 dimineţi de ţcoală pe săptămână în loc de 4, planul de formare a profesorilor şi îndrumarea învăţătorilor experimentaţi să meargă în şcolile cu probleme sunt tot atâtea opţiuni care ar putea să amelioreze situaţia elevilor la următorul test Pisa, în 2016. Cu condiţia ca părinţii, elevii, sindicatele şi clasa politică - la putere şi din opoziţie - să conlucreze. Lucru ce nu este neapărat uşor de pus în practică după cum au demonstrat-o recentele dezbateri despre ritmurile de şcoală.

2316