Urme de viaţă pe Enceladus, satelitul planetei Saturn?

urme_de_viata_pe_enceladus_satelitul_planetei_saturn.jpg

Enceladus, unul dintre sateliţii lui Saturn

Pe unul dintre sateliţii planetei Saturn ar putea exista viaţă. Concluzia se desprinde dintr-un studiu publicat în revista Nature, care arată că Enceladus dispune de un sistem activ de izvoare hidrotermale ce ar putea oferi condiţiile necesare pentru apariţia şi dezvoltarea vieţii.

Cea de-a şasea lună a lui Saturn, în ordinea dimensiunii, Enceladus are un diametru de aproximativ 500 de kilometri, fiind suficient de mică pentru a încăpea între graniţele statului american Arizona.

Enceladus nu este singurul loc din galaxia noastră, "suspectat" că ar putea găzdui forme de viaţă. NASA caută urme de viaţă pe Marte şi Europa, satelitul planetei Jupiter.

Cercetătorii au pus pe listă şi Enceladus încă din 2005, când sonda Cassini a identificat vapori de apă degajaţi din zona polului sud al satelitului planetei Saturn.

Suprafaţa acestui satelit este acoperită de un strat de gheaţă cu o grosime estimată la 40 de kilometri, sub care ar putea exista un ocean.

O echipă de la Laboratorul pentru Fizică Atmosferică şi Spaţială din cadrul Universităţii din Colorado a analizat vaporii de apă aruncaţi în spaţiu şi a descoperit particule foarte fine de rocă, având diametrul de 4-16 nanometri, cu o compoziţie bogată în siliciu. Particulele respective sunt similare nisipului de pe Pământ, ce se formează de obicei în cadrul unor procese hidrotermale.

Autorii studiului au petrecut patru ani pentru a analiza datele adunate de sonda Cassini.

Potrivit cercetătorilor, satelitul lui Saturn pare să aibă un nucleu neaşteptat de fierbinte, ţinând cont de dimensiunile sale reduse.

Principala sursă de căldură pentru acesta este chiar planeta Saturn, a cărei gravitaţie uriaşă produce un efect de "încălzire mareică", deformând nucleul satelitului suficient de mult pentru a încălzi rocile.

De asemenea, pe Enceladus ar putea exista zăcăminte de elemente radioactive, ce ar putea reprezenta o altă sursă de căldură.

Această concluzie este foarte importantă, întrucât izvoarele hidrotermale ar putea să reprezinte locul în care a apărut viaţa pe Pământ.